Khamis, 6 Oktober 2011

Bantulah hambamu ini YA ALLAH

Oh Allah. . .
Layakkah aku,
untuk segala janji-janji-Mu,
yang telah kau sediakan buat mereka,insan bertaqwa.
hanya pada-Mu daku berserah,
ruku' dan sujudku menyembah mengharap
ampun-Mu yang Maha Berkuasa.
Maafkanlah oh Allah,
maafkahlah. . .
Pergilah kau oh dunia,
jauh dari hati ini,
kerna kasihmu cuma sementara,
aku cuma mengharap,
redha Tuhanku,
menemani jiwaku yang lemah dan tak berdaya.
oh Allah,
Dengan kuasa-Mu,
hati ini telah terpaut,
ditawan cinta indah yang kau limpahkan.
Allahu Rabbi ya Kareem,
aku si pendosa,
apakah masih ada ruang bagiku di syurga-Mu nanti.
oh Allah. . .
Hamba-Mu ini si hina,
kapankah lagi aku bisa mengecap erti bahagia,
bahagia dalam iman atas redha-Mu.
Oh Allah ar-Rahman ar-Rahim,
aku risau hatiku berbolak balik dalam mengenal
erti sebuah keikhlasan,
aku keliru antara ikhlas dan 'ikhlas',
bagaimana untukku meraih pandangan-Mu,
seandainya amalanku cuma debu-debu
berterbangan,
cuma fatamorgana,
menipu si musafir di dunia,
yang menyangka telah kecapi kebahagiaan selamanya.
aku tidak mahu menjadi seperti Qazman,
disangka syahid, rupanya kafir.
aku ingin menjadi seperti Usayrim yang tulus beriman. . .
tiada apa yang kudambakan,
melainkan hanyalah pada-Mu. .
Pandangan dunia,manusia si perosak jiwa,

"Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan"
(Surah al-Furqan:23)

Saidina Ali berkata,
"tanda ikhlas itu ialah apabila pujian tidak menyebabkan
kau menambah amal. Dan kejian manusia tidak menyebabkan
kau mengurangkannya. Di hadapan dan di belakang
manusia, ibadahmu tetap sama."

Yaa muqallibal qulub, thabit qulubana a'la dini'..
Aku sering tertipu dengan kesenangan yang melalaikan. .
pimpinlah daku,
bawalah daku,
kembali menghadap-Mu,oh Tuhan. .

jom sahabatku sekalian,
siapa yang dapat guarantee bahawa dia
bakal bertemu kembali dengan Ramadhan pada
tahua akan datang?
tiada siapa,kan?
ayuh beramal kita beramal sepenuhnya.
syurga itu mahal,
lihatlah didompet amal.
cukupkah untuk membelinya?
wallahua'lam,
hamba hina dina,
teguran untuk aku jua.
aku si khilaf,
punyai banyak dosa,
andai ada salah silap,
maafkanlah,
andai punya khilaf,
tegurlah.
segala yang baik datang
daripada Allah,
yang lemah itu juga datang daripada
Allah,atas kelemahan diriku sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan